W 2024 roku Grupa Hupac przetransportowała około 949 000 przesyłek w łączonym transporcie drogowo-kolejowym, wskazując tym samym na stabilność w gałęzi transportowej, chociaż z minimalnym spadkiem W ostatnim czasie Hupac zaczął również przeciwdziałać krytycznej wydajność infrastruktury kolejowej.
Szwajcarska spółka kolejowa zwraca również uwagę na wiodącą rolę Szwajcarii w korytarzu TEN-T Morze Północne – Ren – Morze Śródziemne, a także przejęcie odpowiedzialności za korytarz przez Szwajcarię i Belgię.
Również istotne z perspektywy firmy jest połączenie dwóch korytarzy transalpejskich w Szwajcarii, dzięki czemu można teraz lepiej zarządzać międzynarodowym transportem kolejowym.
Spadek w transporcie intermodalnym
949 tysięcy przesyłek w transporcie drogowo-kolejowym to spadek względem poprzednich 12 miesięcy o 2,6 procent, czyli ok. 26 tys. przesyłek. Hupac był jednak w stanie utrzymać niemalże niezmienny ruch w swojej podstawowej działalności, czyli transporcie transalpejskim, i to mimo ograniczeń przepustowości w tunelu Gotthard. Tutaj wynik spadł zaledwie o 0,2 proc.
Gwałtownie spadł jednak ruch transalpejski przez Francję i Austrię, co było spowodowane przerwanie linii Modane i zmianami w sieci w północno-wschodnich Włoszech.
Osobnym problemem, który miał wpływ na wyniki, jest zły stan sieci kolejowej. Hupac zwraca uwagę, że problem jest widoczny szczególnie w Niemczech, jednak niedawna modernizacja linii Riedbahn między Frankfurtem i Mannheim pokazuje, że przyjazne budownictwo kolejowe jest możliwe, a kluczowymi w tej kwestii czynnikami są m.in.: identyczne parametry produkcji pociągów pod względem profilu, długości czy masy; zelektryfikowane trasy objazdowe z niewielką liczbą dodatkowych kilometrów czy brak równoczesnych dużych prac na omawianym korytarzu międzynarodowym.
Hupac intensyfikuje działania
Spółka stara się wspierać odporność i stabilność sieci kolejowych. Firma zwraca uwagę, że konieczne jest skupienie się na wydajności i opłacalności ekonomicznej dla klientów kolei.
– Przepustowość objazdowa na poziomie 80% to absolutne minimum, aby zapobiec migracji ruchu towarowego na drogi. Jeśli pojawią się znaczne dodatkowe koszty, oczekujemy ustępstw ze strony zarządców infrastruktury. W końcu obecny kryzys wydajności jest wynikiem zaniedbań strukturalnych i niedofinansowania w przeszłości – mówi Michail Stahlhut, dyrektor generalny Hupac.
Firma podejmuje działania prowadzące do zwiększania odporności i stabilności swoich usług. M.in. zainicjowała pionierski projekt francusko-niemiecko-szwajcarskiej współpracy i dzięki wprowadzeniu pociągu przez Alzację, 20 pociągów dziennie unikało utrudnień. Było to związane z zamknięciem Rhine Valley Railway w sierpniu 2024 roku.
– Od początku 2025 r. kierujemy część naszego ruchu Belgia-Włochy przez Francję zamiast przez Niemcy. Pozwala nam to przeciwdziałać ryzyku nieprawidłowości i zwiększyć niezawodność naszych operacji transportowych – dodaje Stahlhut.
Dalsze sposoby przekierowywania ruchu są w toku, a środki operacyjne obejmują zapełnienie składów rezerwowych czy zintensyfikowanie działań w weekendy, by poradzić sobie z zaległościami. Hupac oczekuje jednak również większego zaangażowania ze strony wszystkich stron w łańcuchu transportowym.
Mimo jednak trudnej sytuacji gospodarczej, spółka planuje trzymać się swojej strategii rozwoju transportu kombinowanego i skupia się na rozbudowie przepustowości terminali wspólnie z partnerami. W związku z tym, jeszcze w tym roku mogą zostać uruchomione nowe terminale w Piacenzy i Barcelonie.
Firma zwraca uwagę na konieczność międzynarodowej współpracy, ponieważ zarządzanie korytarzami trans granicznymi jest decydującym czynnikiem dla przyszłości transportu intermodalnego w Europie. Niezbędna w związku z tym jest potrzeba umiędzynarodowienia polityki infrastrukturalnej i zarządzania nią.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem
zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów
zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji
handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu
w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z
siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.